Informační a komunikační technologie pro FZS
Studijní materiály jsou určeny zejména pro studenty předmětů
Informační technologie (KIV/IT, KIV/ITZK),
Informatika a výpočetní technika (KIV/IVT, KIV/IVTU) a
Informační systémy ve zdravotnictví (KIV/ISZ).
Obsah
Blok A – O předmětu
Blok B – Odborné informační zdroje
Blok C – Kancelářské aplikace pro pokročilé uživatele
Blok C0 – Typografická pravidla
- Typografická pravidla a zásady zpracování textů
- Úkoly
- Jaké jsou a jak pracujeme s interpunkčními znaménky?
- Co jsou bílé znaky, k čemu slouží a jak je používáme?
- Popište psaní titulů a zkratek.
- Popište psaní čísel, jednotek, data a času.
- Popište další speciální znaky a jejich psaní.
Blok C1 – Odborná prezentace a prezentování
Blok C2 – Tvorba komplexních textových dokumentů
- Komplexní textový dokument – úvod, přímé formátování textu, styly a jejich použítí, struktura dokumentu a obsah, vkládání objektů, seznam vložených objektů, práce s literaturou, části/oddíly dokumentu, záhlaví a zápatí, číslování stran, různé.
- Úkoly (zdrojové soubory)
- Příklad – Styly, obsah, konce stran
- Příklad – Krápníky
- Příklad – Tučňáci
- Příklad – CMP 1
- Příklad – CMP 2
Blok C3 – Prostředky pro pokročilé zpracování a vizualizaci dat
- Prostředky pro pokročilé zpracování a vizualizaci tabulkových dat – základní pojmy; obsah buňky a formátování; typy adres a jejich chování, odkazy; datové řady; vzorce a funkce; grafy; analýza, zpracování a vizualizace dat (podmíněné formátování, filtry, kontingenční tabulka); externí datové zdroje (CSV, elektronické formuláře).
- Úkoly (zdrojové soubory)
- Příklad – úvodní seznámení – základní pojmy; obsah a formát buňky; odkazy, typy adres a jejich chování; datové řady, jednoduché vzorce, formátování tabulky.
- Příklad – adresa buňky a adresa oblasti (strana 7, obrázek 11).
- Příklad – formát buňky (strana 10, obrázky 12–13) – obecný, číslo (celé, desetinné, oddělovač tisíců), procenta, datum, čas, měna.
- Příklad – typy adres a jejih chování (strany 11–12, obrázky 14–16).
- Příklad – Rozvrh (strany 13–14, obrázek 17) – datové řady číselné (čísla, čas) a textové (dny v týdnu).
- Příklad – Pracovní výkaz (strany 14–15, obrázek 18) – datové řady číselné (datum), textové (dny v týdnu) a opakování kopie oblasti hodnot.
- Příklad – Věkové rozložení v LDN a DD (strany 18–19, obrázek 20) – použití funkcí; jednoduché dynamické vzorce; kopírování vzorce; formát hodnoty buňky; graf; formátování tabulky.
- Příklad – BMI
- strana 20, obrázek 21 – jednoduché dynamické vzorce; typy adres a jejich chování při kopírování vzorce; formát hodnoty buňky; grafy; formátování tabulky;
- strana 26, obrázek 23 – podmíněné formátování.
- Příklad – Pacienti po CMP
- strany 27–28, obrázek 24 – podmínková funkce, podmíněné formátování;
- strany 28–30, obrázky 25–29 – automatický filtr;
- strany 30–33, obrázky 30–33 – rozšířený filtr;
- strany 33–38, obrázky 34–41 – kontingenční tabulka (4x);
- Průměrný věk pro diagnózy vs. pohlaví;
- Průměrný věk pro diagnózu vs. pohlaví;
- Počty pacientů pro výstupní hodnocení vs. pohlaví;
- Počty pacientů v procentech dle pohlaví pro výstupní hodnocení.
- Příklad – Import dat z CSV souboru příkladu Věkové rozložení v LDN a DD – (strany 39–42, obrázky 42–47) – externí datové zdroje.
- Příklad – Google formulář (strany 42–44, obrázky 48–50) – externí datové zdroje. Vytvořte si vlastní elektronický formulář (podobný náhledu) a získejte několik odpovědi, které můžete vhodně zpracovat. Použijte různé typy otázek, abyste si vyzkoušeli jaká data takto získáte.
- Příklad – Novorozenci
- Příklad – Krevní skupiny
- Příklad – Lůžka FN Plzeň
- Příklad – Novorozenci KT
- Příklad – Výskyt infekce
Blok D – Informační a komunikační technologie ve zdravotnictví
- Informační a komunikační technologie ve zdravotnictví
- Nemocniční informační systém Medicalc4
- Pro praktické cvičení v NIS Medicalc4 využijeme generátor pacientů LibreOffice Calc nebo MS Excel.
- Základní orientace v Medicalc4 (video, 9 min.) – přihlášení, výběr pacienta, seznam klinických událostí, založení klinické události, hospitalizace, žádanky, objednávky. [3]
- Založení klinické události (video, 7 min.) – použití šablon, vykazování, fakturace, ordinované léky. [3]
- Hospitalizace – Administrativa (video, 6 min.) – příjetí a propuštění, malé a velké překlady, hospitalizační účet, pokoje a lůžka. [3]
- Hospitalizace – Lékař (video, 5 min.) – příjmová a propouštěcí zpráva, příjmové a závěrečné diagnózy, dekurz. [3]
- Přidělování přístupových práv (video, 3 min.) – přenášení práv mezi uživateli, přidání pracovního poměru, přidání práv. [3]
- Práce s pacientem na vstupu k vyšetření (video, 3 min.) – zařazení pacienta do čekárny, objednání pacienta, přehledy pacientů. [3]
- Práce lékaře s pacientem při vyšetření v ambulanci (video, 9 min.) – provedení ambulantního vyšetření, vystavení žádanek na CT, RTG a UZ. [3]
- Práce sestry se žádankami (video, 2 min.) – založení a tisk laboratorní žádanky. [3]
- Plánování operace z ambulantního provozu (video, 5 min.) – objednání pacienta na operaci, založení žádanky na konziliární vyšetření a její provedení. [3]
- Přijetí k hospitalizaci (video, 9 min.) – administrativní příjem k hospitalizaci, přehled lůžek, založení sesterské příjmové zprávy, lékařký příjem k hospitalizaci, založení prvního dekurzu. [3]
- Správa operačních sálů, plánování a uskutečnění operace (video, 26 min.) – úprava rozvrhů pro operační sály, naplánování operace, úpravy objednávky na operaci, založení žádanky na předanestetické vyšetření a její provedení, operační plán, provedení operace, provedení anestezie, založení dekurzu, propuštění pacienta. [3]
- Obecný dotaz (video, 3 min.) – použití obecného dotazu, GDPR dialog. [3]
- Porod dvojčat (video, 17 min.) – provedení prenatální péče včetně ordinace léků, naplánování dalších kontrol, příprava porodopisu, provedení porodu, založení narození dítěte. [3]
- Akutní pacientka neznámé totožnosti na urgentním příjmu (video, 6 min.) – provedení vyšetření, založení žádanky na konzílium, monitorace vitálních funkcí, založení laboratorní žádanky, přijetí k hospitalizaci, hlášení nozokomiální nákazy. [3]
- Audit, kontrolní funkce logu KIS (video, 3 min.) – přehled možností auditování, obecný dotaz. [3]
- Výkaznictví (video, 10 min.) – CZ-DRG, kontroly před účtováním, zdravotní účtování, tvorba a rozpuštění dávek, k-dávek a faktur, přehled dokladů. [3]
- Další doporučené zdroje v oblasti počítačová a informační bezpečnost.
- Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).
- Kybertest – Buďte na internetu v bezpečí.
- Youtube kanál Jirka vysvětluje věci.
- Nejčastější podvody na internetu a jak se jim vyhnout. Kapitoly: Kyberbezpečnost, Půjčky & podvody, Phishing, Hesla, Neznámý software, Falešná reportáž ČT, Software z druhé ruky, Ransomware, Další videa.
- Podvodníci, kteří se vydávají za Policii. Kapitoly: Jeden z nejdůmyslnějších podvodů současnosti, Někdo vám napadl bankovní účet, Volá vám Policie, Banka má prý řešení, Apel na strach, Apel na autoritu, Jděte do banky a nikomu nic neříkejte, Vložte peníze na zabezpečený účet, Ještě není konec.
- Nechal jsem se podvést, abych zjistil, jak to funguje. Kapitoly: Podvodů rapidně přibývá, Investice do Agrofertu, Podvodná investiční platforma, Investiční podvody je čím dál těžší poznat, Podvodník se nám chce dostat do bankovnictví, Sekundární viktimizace, Snažím se dostat peníze zpátky, Co by se dělo dál?
- Jak fungují falešné seznamky. (feat. Mikýř)
- Podvodník nás chtěl okrást, pak naverbovat.
Blok E – Moderní trendy ve zdravotnictví
Blok F – Ověření dovedností a znalostí
Pro úspěšné absolvování – získání zápočtu – student musí jednoznačně prokázat dovednosti a znalosti předmětu.
- T
- Volba unikátního odborného téma včetně aktuálních a kvalitních publikovaných dat.
- P
- Vytvořit odbornou prezentaci na určené téma, kterou po
akceptaci přednese před ostatními studenty a
v následné diskuzi zareaguje na jejich otázky k tématu. Viz zadání a hodnocení P.
- ZT1
- Splní zápočtový test v textovém procesoru.
- ZT2
- Splní zápočtový test v tabulkovém procesoru.
Data k tématu musí být publikována v posledních pěti letech.
Oba zápočtové testy mají praktickou formu (na počítači). Hranice pro splnění zápočtového testu je minimálně 80 %.
Vyučující může studentům nabídnout nadstandardní zadání ve formě dvou dobrovolných průběžných samostatných prací SP1 a SP2, které jsou obě nepovinné, nelze je nárokovat a lze je plošně a dodatečně zrušit (např. při podvodech/zneužívání).
- Průběžné samostatné práce mají jediný řádný a jediný opravný termín. Opravný termín je určený pouze pro práce z řádného termínu, které měly hodnocení „Vráceno k opravě“.
- Akceptovanou SP1 nebo SP2 může vyučující akceptovat jako zápočtový test (ZT1 nebo ZT2) pro získání zápočtu pouze po úspěšné obhajobě studentem v kombinované formě (praktická/ústní).
- SP1
- zadání SP1 je dobrovolné (nepovinné/volitelné),
- SP2
- zadání SP2 je dobrovolné (nepovinné/volitelné).
Použité zdroje
- FIRSTOVÁ, Zdeňka. Citace – parafráze – plagiát. Online. Plzeň, 16. 2. 2012. Dostupné z https://citace.zcu.cz/ke-stazeni/citace_parafraze_plagiat_cviceni.ppt. [citováno 2024-02-14].
- FARKAŠOVÁ, Blanka; GARAMSZEGI, Tereza; JANSOVÁ Linda; KONEČNÝ, Lukáš; KRČÁL, Martin; KYTNEROVÁ, Markéta; MATYÁŠTÍKOVÁ, Kateřina; MORYSKOVÁ, Michaela. Výklad ČSN ISO 690. Výklad normy ČSN ISO 690:2022 (01 0197) účinné od 1. prosince 2022. Online. Brno, 2023, datum aktualizace 2. 8. 2023. Dostupné z https://www.citace.com/Vyklad-CSN-ISO-690-2022.pdf. [citováno 2024-02-14].
- Medicalc software s.r.o. Nemocniční informační systém Medicalc4. Online. Plzeň, c2024. Dostupné z https://www.medicalc.cz/cs. [citováno 2024-02-14].